Continutul Principal

Dialoguri privind transformarea digitală

Data: 23 aprilie 2019

România are nevoie de un proiect național privind transformarea digitală. Într-un context global al schimbărilor radicale provocate de evoluția tehnologică, nu ne mai putem preface că România nu este afectată și nu mai putem ignora transformările economice și sociale care ne vizează.
PRO România, prin Departamentul pentru Transformare Digitală condus de vicepreședintele Augustin Jianu, în parteneriat cu Editura Club România, prin Marius Stoian, au organizat luni 22 aprilie 2019, la hotel Grand Continental București, o sesiune de dialoguri pe tema transformării digitale.

Discuțiile au vizat teme generale precum alfabetizarea digitală, digitalizarea economiei, serviciile de e-Guvernare, dar și teme specifice precum identitatea electronică, votul online, utilizarea datelor medicale pentru inovație și prevenție, sau venitul de bază necondiționat. Temele abordate se înscriu nu doar în prioritățile Partidului PRO România, ci și în prioritățile Uniunii Europene și ale celorlalți actori relevanți la nivel global, și trebuie să ocupe un loc central pe agenda publică în România.
În contextul tranziției economiei globale de la capitalism financiar la capitalismul datelor, țara noastră trebuie să definească viziunea privind transformarea digitală și să stabilească prin lege organică cadrul general de implementare a acesteia. Măsurile legislative și guvernamentale trebuie să țină cont de Strategia privind Piața Unică Digitală, dar să vizeze o prioritizare specifică nevoilor noastre naționale.

Prin această sesiune de dialoguri, am avut în vedere schimbul de idei transdisciplinar între specialiști din domenii precum tehnologia informației, economie, antreprenoriat, medicină, educație și urbanism. Astfel am încercat să găsim cele mai bune instrumente pentru implementarea politicilor publice trans-sectoriale de digitalizare.
În realizarea obiectivelor naționale, România trebuie să își propună integrarea în Piața Unică Europeană și construirea unui model economic și social digital la nivel european bazat pe drepturile și libertățile fundamentale ale omului în mediul digital.

Augustin Jianu, a declarat în cadrul dezbaterilor: „PRO România susține nevoia unui Regulament European prin care datele de comportament online ale cetățenilor europeni să fie considerate resursă economică primară, iar companiile (Google, Facebook etc) care exploatează această resursă să fie obligate să plătească utilizatorilor lor pentru furnizarea ei. Cu alte cuvinte, vrem un Regulament European care să oblige giganții internetului să „împartă profitul” cu utilizatorii lor, utilizatori a căror exploatare reprezintă sursa principală a veniturilor acestor companii. În felul acesta Uniunea Europeană poate face primul pas către implementarea unui program de tranziție către venitul de bază necondiționat.”
La finalul dezbaterii, Jianu a declarat că își dorește astfel de dialoguri și cu reprezentanți ai celorlalte partide parlamentare, pentru definirea unei viziuni comune la nivel național și implementarea acesteia în regim de urgență.

Augustin JIANU
coordonator Departamentul pentru transformare digitală PRO România

 

  1. Câteva informații care au tangență directă cu acest comunicat de presă și în mod special teme precum „identitatea electronică” dar și necesitatea identificării soluțiilor care să genereze operativitate, debirocratizare, siguranță și costuri financiare și de timp cât mai reduse, în privința tuturor serviciilor care vizează și au legătură directă cu cetățeanul, unele fiind indispensabile de existența acestuia, amintind aici doar câteva: eliberarea certificatelor de stare civilă, eliberarea actelor de identitate, eliberarea pașapoartelor simple, eliberarea permiselor de conducere și a certificatelor de înmatriculare, eliberarea altor categorii de acte de către autoritățile publice locale/județene, ( certificat fiscal, adeverințe, etc. ) interconectarea unor baze de date privind persoana fizică, administrate în acest moment separat de către servicii/departamente distincte care aparțin aceleași unități, dar și transferul în termeni de legalitate unor categorii de informații privind persoana fizică, către alte structuri care conduc și prelucrează date privind sănătatea, învățământul, justiția, etc. eliminând verigile intermediare care se regăsesc și implicit oferirea cu celeritate a unor date și informații, apelând la servicii electronice. Referitor la tema „identitatea electronică”, respectiv categorii de servicii oferite cetățeanului strict legate de identitatea acestuia, SE IMPUNE regândirea și reorganizarea activităților care însumează aceste servicii, prin înființarea reală a GHIȘEULUI UNIC, ca soluție modernă, eficientă, sigură, ieftină, operativă și completă. Mai jos redau un comentariu făcut nu cu mult timp în urmă, referitor la un articol care se referea la cărțile de identitate pentru toți cetățenii U.E. În cadrul unui acord informal cu privire la un regulament care să sporească securitatea cărţilor de identitate ale cetăţenilor Uniunii Europene, acestea vor fi schimbate, urmând a avea un format uniform. Mandatul de negociere prevede că noile norme vor intra în vigoare la 2 ani de la adoptare. Să spunem că este o inițiativă bună, venită din partea autorităților europene. În ton cu această propunere, reprezentanții M.A.I., spun că „……au deja un proiect prin care să adapteze legislaţia naţională la cerinţele europene”.Numai că, în octombrie 2017 Guvernul a aprobat un proiect de Lege care prevede că românii vor putea opta pentru eliberarea unei cărţi de identitate electronică, cu sau fără amprente. Acest proiect de lege, urma să se pună în aplicare începând cu anul 2018. Nimic rău în asta, numai că, este al 3 – lea act normativ aprobat succesiv în ultimii 16 ani, cu termene precise de punere în aplicare și care nu au avut niciodată cel puțin o instituție pilot de specialitate care să fi emis ”Cartea electronică de identitate „(CEI)” cum precizau autoritățile, sau „buletine biometrice”, cum presa vremii, titra cu litere de o șchioapă. De ce credeți că au fost elaborate și aprobate astfel de norme legale care nu au fost puse niciodată în aplicare ?! Răspunsul îl dau tot eu: Nu a existat asigurată niciodată din punct de vedere tehnic, aparatura și infracstructura necesară, ca să nu mai vorbim de faptul că, o decizie de eliberare la nivel central al acestor documente, ar îngreuna și crea o mare problemă referitoare la necesitatea eliberării cu operativitate a acestor acte, cele actuale fiind tipărite la nivelul fiecărui județ și mun. București, de către servicii de specialitate. Dacă ideea eliberării va fi una de centralizare a acestei activități, cum rămâne cu descentralizarea și oferirea de servicii prompte și de calitate cetățenilor ? De urmărit.

  2. Sper ca pe viitor sa nu ,faceti alianta cu USR.ul in nicio campanie si cu KW Johhanis si aveti votul meu!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *.
Comentariul va fi reținut pentru moderare.

Câmpul este obligatoriu.
Câmpul este obligatoriu.
Adresa de e-mail este incorectă.

Prețuim și respectăm datele cu caracter personal. Pentru mai multe informații, citește Politica de confidențialitate.

ABONEAZĂ-TE LA NOUTĂȚILE PRO ROMÂNIA

Prețuim și respectăm datele cu caracter personal. Pentru mai multe informații, citește Politica de confidențialitate.