Continutul Principal

Educația juridică – o inițiativă civică sau o componentă a programei școlare

Data: 13 decembrie 2018

Educația juridică – o inițiativă civică sau o componentă a programei școlare

 

PRO România, prin Departamentul Justiție, coordonat de avocatul Liviu Stancu și Departamentul de Egalitate de Șanse, aflat în coordonarea doamnei avocat Anca Bălășoiu au organizat în data de 11 decembrie 2018 dezbaterea cu tema „Educația juridică – o inițiativă civică sau o componentă a programei școlare”.

 

Discuțiile s-au centrat pe următoarele întrebări:

• Este necesară introducerea educației juridice în programa școlară?

• Poate fi dreptul adaptat capacității de înțelegere la nivelul copilului școlar?

• Care ar fi reperele de maxim interes pentru acesta?

• Care ar fi metoda de receptare de către elevi a mesajului dreptului?

 

Doamnele deputat Emilia MEIROȘU și Mihaela HUNCĂ au punctat experiențele proprii și au dezvoltat nevoia de adaptare a mesajelor la capacitatea de înțelegere a elevilor încă din ciclul primar. Totodată, au subliniat că temele realității zilnice, cele “palpabile” interesează cel mai mult tânăra generație: drepturile elevului, cât de liber te poți exprima pe facebook, ce înseamnă a face afaceri, condusul autoturismului sau problemele extreme cum ar fi efectele legale ale consumul de droguri.

 

Formator în educația de specialitate, magistratul Nelu CIOBANU, director adjunct al Institutului Național al Magistraturii, a oferit perspectiva modului în care drepturile si libertățile fundamentale pot fi percepute, făcând referiri și la nevoia de a pregăti tinerii inclusiv pentru exercitarea statutului de cetățean european. De asemenea, domnul avocat Mugur MITROI, președintele Consiliului de Mediere a prezentat nevoia de a produce la nivelul generației tinere un apetit pentru stingerea conflictelor prin negociere, de învățare a modului de detensionare a conflictelor, ca soluții alternative litigiilor în instanță.

 

Între concluziile formulate s-a menționat că într-o programă sufocată de materii și într-un context deloc flexibil noilor perspective, educația juridică ar putea fi integrată prin mecanismul “Școlii Altfel”, elevii având posibilitatea să ia contact cu diverse medii ce presupun viața juridică. Contactul direct, “jocurile de rol “ prin procese simulate într-o sală de tribunal reală, provocarea de a face actorie într-un film despre delincvența juvenilă sau o simplă plimbare în grup cu bicicleta pe un traseu cu reguli de circulație reprezintă mijloace care, cu siguranță induc înțelegerea si acceptarea regulilor.

 

Copiii sunt mult mai curioși și mai avizi de informație decât credem și rămâne să adaptăm modalitatea de explicare a legii la capacitatea lor de a înțelege lucrurile și atunci, educația juridică chiar se va întâmpla.

 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *.
Comentariul va fi reținut pentru moderare.

Câmpul este obligatoriu.
Câmpul este obligatoriu.
Adresa de e-mail este incorectă.

Prețuim și respectăm datele cu caracter personal. Pentru mai multe informații, citește Politica de confidențialitate.

ABONEAZĂ-TE LA NOUTĂȚILE PRO ROMÂNIA

Prețuim și respectăm datele cu caracter personal. Pentru mai multe informații, citește Politica de confidențialitate.